Vize a mise školy

Mise školy:

Naším posláním je poskytovat kvalitní povinné základní vzdělávání za rovných podmínek všem žákům, vést je k sebepoznávání a seberozvoji, učit je důvěře ve své vlastní schopnosti a zodpovědnosti za své volby. Usilujeme o ochranu a rozvoj základních lidských hodnot za spolupráce s rodiči žáků, využívajíce kulturní, historické a přírodní podmínky obce Světice a regionu Říčansko. Zvláštní důraz klademe na výchovu charakteru, chápající charakter jako soubor potencialit, rysů a dispozic, které utvářejí morální povahu člověka.

Vize školy:

Chceme být inspirativní a pozitivně formující školou, která rozvíjí potenciál žáků v bezpečném a respektujícím prostředí. Usilujeme o to, aby naši žáci byli nejen úspěšní ve vzdělávání, ale aby se stali i morálně silnými jedinci, kteří přispívají k rozvoji společnosti jako celku.

Základní principy naší pedagogické činnosti:

  1. Respekt a spolupráce.
  2. Individualizace a diferenciace (inkluzivní pedagogika).
  3. Efektivní komunikace směrem k žákům, kolegům, rodičům.
  4. Systematická výchova charakteru napříč všemi předměty a aktivitami.

Vize školy

Filozofie školy

Základní škola Světice je moderní obecní školou, která zná svůj směr a cíl, kterého chce dosáhnout. Tímto cílem je vytvořit přirozené, příjemné a inspirativní prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně a dobře, kde jsou děti motivovány k sebevzdělávání, a kde jsou uznávány jejich individuální potřeby. Škola respektuje dítě jako plnohodnotnou lidskou bytost a plně podporuje růst jeho potenciálu.

Naše filozofie vychází z přesvědčení, že děti jsou od narození zvídavé a mají přirozenou potřebu objevovat svět, ve kterém žijí. Škola je maximálně podporuje v získávání znalostí nejen o světě a společnosti, ale i o sobě samých. Věříme, že vzdělávání je soustavná a cílená činnost, která vede k rozvoji myšlení a učení dětí. Tento proces je propojen s charakterovou výchovou, která je nedílnou součástí každé vyučovací hodiny i školní aktivity.

Rozvoj charakteru – osobnostní výchova

Osobnostní výchova vychází z celostního pojetí člověka a společnosti. Uvědomujeme si, že společnost nemůže prosperovat bez charakterních jedinců, a proto dbáme na morální rozvoj našich žáků. Péče o charakter vychovávaného je stejně důležitá jako péče o charakter vychovatele. V naší škole se charakterová výchova uskutečňuje napříč všemi předměty, a pedagogové jsou si vědomi své role jako vzorů, kteří cíleně a promyšleně formují charakter dětí.

Moderní pedagogické metody a inkluze:

Škola využívá moderní pedagogické metody, které jsou založeny na názornosti, propojenosti s reálným životem a zkušenostmi dětí. Tento přístup nejen podporuje akademický růst, ale také rozvoj charakteru, kdy děti vyrůstají jako zodpovědné a svobodné bytosti, schopné úspěšně spolupracovat v týmu i samostatně se rozhodovat.

Důležitou součástí vzdělávacího procesu je komunikace mezi učiteli, dětmi, rodiči a širší komunitou, která je založena na vzájemném respektu a pochopení. Škola tak aktivně přispívá k vytváření pozitivní atmosféry nejen ve vzdělávání, ale i v celkové komunitě, čímž napomáhá formování charakterních jedinců připravených čelit výzvám současného světa.

VÝUKOVÉ METODY, FORMY A STRATEGIE

Učitelé Základní školy Světice si jsou vědomi své klíčové role ve vzdělávacím procesu, kde chápou, že vzdělávání je ovlivněno obsahem učiva, individuálními potřebami dětí a širším kontextem. Na základě těchto faktorů volí vhodné metody a formy výuky. Učitelé využívají rozmanité výukové metody, jako jsou slovní, názorně demonstrační, praktické (výtvarné a pracovní), aktivizující metody zahrnující drama, otevřené učení, didaktické hry, experimenty apod. Důležitou součástí výuky je také etická a charakterní výchova, která se prolíná všemi výukovými metodami a formami.

Prostřednictvím těchto metod a forem se děti učí nejen akademickým znalostem, ale také dovednostem, které přispívají k rozvoji jejich charakteru. Děti jsou vedeny k tomu, aby hledaly a objevovaly vlastní způsoby řešení, přijímaly zodpovědnost za sebe a své chování vůči ostatním, učily se pracovat s chybou, vyjádřit a zdůvodnit svůj názor a prezentovat svou práci. Tento přístup podporuje rozvoj morálních vlastností, jako jsou integrita, empatie a respekt.

Práce učitelů na Základní škole Světice je organizována a plánována především projektově a badatelsky (skutečná situace, skutečná věda). Učitelé aktivně hledají mezioborové vztahy, které se prolínají v různých předmětech, a propojují je s etickými otázkami a charakterní výchovou. Využívají potenciál regionu, plánují a organizují sportovní, společenské a kulturní akce, které nabízí blízké obce a region Říčansko, a zároveň v těchto aktivitách začleňují principy udržitelného rozvoje a místně zakotveného učení.

Učitelé kriticky hodnotí nové nápady a návrhy ke změnám v plánování školního roku a chodu školy, přičemž sami přicházejí s inovativními myšlenkami, které mají za cíl nejen akademický, ale i morální růst žáků.

ŠKOLA A KOMUNITA

Komunikace mezi školou a veřejností probíhá na základě vzájemné důvěry a respektu. Rodiče podporují filozofii školy a mají možnost se aktivně podílet na vzdělávacím procesu, což zahrnuje i spolupráci na výchově charakteru dětí. Škola se inspiruje programem „Škola pro udržitelný rozvoj“, který je postaven na myšlence místně zakotveného učení, Centrem pro rozvoj charakteru (Škola pro život, CERC). Škola je od ro zařazena do sítě Férových škol (Férová škola).

Děti mají možnost setkávat se s lidmi různých generací, kultur, vzdělání, zájmů a národností sídlících v obci a jejím okolí, což podporuje jejich sociální a morální rozvoj. Škola se snaží aktivně zapojit jednotlivce i organizace do dění školy, čímž podporuje vytváření dlouhodobého partnerství školy s rodiči a organizacemi působícími v místě. Tento přístup přispívá k výchově charakterních jedinců, kteří jsou schopni respektovat druhé a spolupracovat ve prospěch celé komunity.

Základní škola Světice vytváří prostředí, které je nejen smysluplné, kreativní a motivující, ale také eticky a morálně obohacující.

Díky tomuto prostředí děti získávají nejen potřebné akademické znalosti, ale také rozvíjejí svůj charakter. Naučí se pracovat s chybou jako s objevem, myslet a učit se v souvislostech, získávat znalosti o světě kolem sebe i o sobě samých. Děti tak vyrůstají jako zdravě sebevědomé, spokojené a motivované k dalšímu vzdělávání, přičemž se stávají charakterními jedinci, kteří umí myslet a pracovat nezávisle, řešit problémy bez vnějších zásahů a zároveň být součástí týmu.

Výstupem školy je dítě, které má respekt k sobě i k druhým, neztrácí hravost a zvídavost, a přitom disponuje potřebnými akademickými znalostmi a silným morálním základem.